marți, 5 iunie 2012

LEGENDELE FORMIDABILELOR TUNELURI SUBTERANE (HRUBE) ALE ORASULUI BRAILA !














Daca iti place acest blog,ajuta la popularizarea lui trimitand linkuri catre prieteni,apropiati etc..
Pentru parcurgerea blogului,mergeti in partea superioara a paginii principale pentru a alege temele abordate de siteul nostru.Deasemenea puteti accesa Arhiva site-ului mergand in partea drapta-jos a pagini principale.
Daca doriti sa va abonati la blogul nostru,puteti trimite un mail la adresa secretele.sistemului@yahoo.com .Pentru sugestii si observatii ne puteti contacta la aceeasi adresa.Va multumim!


 
     Despre reteaua de tuneluri(numite si Hrube) de sub orasul Braila,circula fel si fel de legende si povesti,care sunt mai aproape sau mai putin aproape de adevar.Un lucru este cert : formidabila retea de tuneluri de sub "Cetatea Brailei" dateaza din anii 1500 fiind construite de turci,servind la transportul prafului de pusca intr-un mod cat mai rapid si sigur.Mai tarziu,legendele spun ca in aceste hrube s-au ascuns in anii 60' luptatorii anti-comunisti braileni de frica securitatii...

      Sute de ani s-au batut romanii, turcii si rusii ca sa cucereasca frumoasa cetate de la gurile Dunarii. Soliman Magnificul, Mahmet al II-lea Fatih, Ioan Voda cel Cumplit sau Mihai Viteazul, precum si nesfarsite detasamente de soldati trimisi de tarii rusi, au asediat zile si nopti strasnica fortificatie construita de otomani, pe ruinele unei cetati dacice "in care fac un comert mai mult decat in toate orasele tarii", dupa cum spune un cronicar bizantin. In 1828, dupa ultimul asediu sangeros, rusii au hotarat sa faca una cu pamantul citadela Brailei. Voiau sa se asigure ca nu va mai fi nevoie sa o recucereasca iar si iar. Trei mii de salahori s-au chinuit din greu, timp de aproape trei ani de zile, ca sa distruga totul. Din ceea ce azi ar fi putut fi o cetate medievala la fel de frumoasa ca aceea a Sighisoarei, nu au mai ramas decat tunelurile subterane secrete folosite pentru alimentarea cu provizii si cu munitie a cetatii.

 Roase de timp si de apele subterane, tunelurile au inceput sa cedeze la inceputul secolului XX. Alertate de oamenii ale caror case se naruiau, autoritatile comuniste au comandat un amplu studiu Institutului de Geologie al Academiei. Astfel a fost reperata, la adevarata sa dimensiune, reteaua subterana care impanzea vechea cetate a Brailei. Tunelurile au fost imediat astupate, la heirup, adesea cu materiale improprii unei conservari de calitate. Ici-colo, cate o familie a reusit sa mai salveze cate o hruba, cum le spun localnicii bucatilor de tunel de sub casele lor. Din loc in loc, cateva guri de tunel au iesit afara, in diverse spatii verzi din oras, infierbantand, in deceniile trecute, imaginatia si pofta de aventura a copiilor.

Daca esti brailean,sustine pagina





Frumoasa ingropata in zid 

 Multe grozavii s-au intamplat in vechile tuneluri subterane ale Brailei, dar nici una mai cutremuratoare decat cea petrecuta in hruba de sub vila bogatasului grec Nicolachi Mavrocordulas, mare exportator de grane. Amator de vanatoare prin Baltile Brailei, Nicolachi a innoptat, intr-o iarna geroasa, la casa unor tarani. Acolo avea sa o cunoasca pe frumoasa Voica. S-a indragostit nebuneste de ea si nu s-a dat dus pana nu a cumparat-o de la tatal ei, pentru a o lua de nevasta. Povestea, de care se infioara si acum brailenii mai in varsta, spune ca negustorul, nebun de gelozie, si-ar fi ucis tanara sotie, care il inselase. Intreaga Braila a vuit la disparitia Voicai inca multi ani dupa ce boierul Nicolachi si-a vandut casa si a disparut el insusi.


    Vreme de zeci de ani mai apoi, blestemul casniciilor nefericite s-a instapanit de-a binelea peste casa, facand pe fiecare nou cumparator sa renunte pe data la ea. Apoi, vila boierului Mavrocordulas a devenit azil de batrani si parea ca totul se linistise. Pana cand, si mai incoace, in 1985, lucrarile de reconsolidare a azilului au ajuns la fundatie. Acolo, muncitorii au dat peste intrarea intr-o hruba. Si tot acolo, zidite in peretele hrubei, muncitorii au gasit osemintele unei tinere fete, impuscata in cap. Nu putea fi altcineva decat frumoasa Voica. Din pricina ingustimii legilor, directiunea nu a reusit sa duca osemintele intr-un cimitir. Ramasitelor Voicai li s-a gasit un locsor in curtea din fata casei. Ani buni, pana cand osemintele au fost duse de acolo si inmormantate crestineste, fantoma fetei ingropate in hruba a infiorat noptile batranilor din azil. O aparitie diafana, o mireasa zglobie, plutind parca de fericire, de colo-colo, prin vechiul salon de dans, devenit intre timp salon de azil...

Tunelurile subterane

    Pornesc impreuna cu calauza mea pe urmele zbuciumatei istorii a asezarii de pe malul Dunarii. "Cetatea dateaza de dupa 1538. Atunci, in retragere, dupa expeditia de pedepsire a lui Petru Rares in Moldova, Soliman Magnificul ocupa Tighina, pe Nistru, si Braila, portul cel mai important al Tarii Romanesti pe Dunarea de Jos. De atunci si pana dupa 1800, vreme de mai bine de trei veacuri, Braila devine cap de pod al intereselor otomane in regiune", spune istoricul brailean. Cum Braila, cu tot ce insemna ea din punct de vedere economic si strategic, intra direct sub administrarea Portii, turcii construiesc aici o cetate fabuloasa, imposibil de cucerit. Minarete semete se inaltau indaratul zidurilor, fantani adanci, cu apa limpede, au fost sapate, pentru ca "Ibraila" sa reziste cat mai mult, in caz ca avea sa fie atacata...

                                                    Asediul asupra Brailei otomane la 1828
     Au asezat citadela pe cel mai inalt loc de pe toata terasa Dunarii - acolo unde crestinii isi pusesera, inainte de cucerire, mormintele, conform traditiei. In timp, au incercuit citadela cu numeroase ziduri de aparare. Aflata in Muzeul Brailei, macheta vechii cetati, realizata dupa o reproducere austriaca inspirata de informatiile secrete dobandite de un spion trimis de Viena, ilustreaza geniul militar al stapanirii otomane. Cinci inele de aparare inconjurau cetatea, fiecare din ele intarit cu santuri. Primul zid inconjurator avea nu mai putin de noua bastioane de aparare! In timpul durelor asedii la care a fost supusa cetatea ulterior, alimentarea cu munitie si cu diverse provizii a bastioanelor, ca si miscarile de trupe, se realizau, spun istoricii, cu ajutorul unui complex sistem de tuneluri subterane. "Oricand activitatile din interiorul zidurilor puteau fi detectate de atacatori... In plus, ar fi fost foarte primejdios sa transporti praf de pusca la suprafata, in vreme ce tu erai bombardat. Tocmai de aceea, otomanii au construit aceste tuneluri subterane", explica Ioan Candea. Turcii au profitat de malul inalt al Brailei din zona Dunarii si de solul moale, pentru a putea strapunge pamantul, si asa au facut spectaculoasa retea subterana, unica in Romania.

 Cetatea cu milioane de bani de aur 

      Existenta tunelurilor subterane era ascunsa populatiei civile, in anii stapanirii otomane: secret militar. Descoperirea hrubelor in vremurile noastre, dupa daramarea cetatii si dupa constructiile masive inaltate in jurul anului 1900, a dat nastere fabulatiilor de tot felul. Multi vanatori de comori sunt si acum convinsi ca hrubele gazduiesc, inca, ramasite ascunse ale bogatiilor stralucitoare din timpul Imperiului Otoman. Ce-i drept, faptele istorice le hranesc aceste sperante... Se spune ca armata moldoveneasca a lui Ioan Voda cel Cumplit, care a atacat cetatea turceasca, fara a cuceri insa si citadela, a luat "mult aur... si argint si bani batuti, nestimate si margaritare". "Braila era orasul cel mai avut din acele vremuri", completeaza un faimos cronicar polon. Mihai Viteazul a atacat si el, prin trupele conduse de banul Manta, vestita cetate a Brailei. Mai bine de trei luni a durat asediul, iar in final, garnizoana otomana a capitulat.
                                                                   Harta Cetatii Braila
     Soldatilor sultanului li s-a permis sa plece liberi, cu barcile, pe mare. "I-au lasat sa-si ia cu ei ceva provizii, iar retragerea otomanilor a fost permanent supravegheata de ostasii lui Mihai Viteazul. Mare le-a fost mirarea acestora, cand au vazut ca, de la un moment dat, barcile turcilor stateau sa se scufunde, de grele ce erau, desi cei din garnizoana nu puteau lua cu ei decat ceva de-ale gurii. Se pare ca otomanii luasera cu ei in secret, prin hruba localizata azi in Gradina Mare, care avea iesire in malul Dunarii, o buna parte din tezaurul cetatii. Au ascuns in paini lingourile de aur, ca sa nu poata fi prinsi", spune directorul Muzeului Brailei. Dar chiar si asa, sursele istorice confirma faptul ca valahii lui Mihai au gasit in cetate "un milion de bani de aur si mare cantitate de provizii". Suntem chiar la intrarea in faimoasa hruba. "Aici fugeam, la hruba aceasta, acum 50 de ani, cand eram in liceu. Parca vad si acum! Intrarea era acoperita de o vegetatie abundenta, iar apoi se deschidea tunelul... Inaintam 10-15 metri, nu mai mult", spune profesorul. Din hruba n-a mai ramas decat un zid artificial, ridicat demult, la o aniversare a Brailei. O poarta scofalcita de fier bareaza intrarea, oricum surpata. Iar deasupra scrie, absolut de neinteles pentru istoricul brailean, "Beci, sec. XVIII", nu "Hruba", asa cum i se zice in tot orasul.

6 comentarii:

  1. foarte interesant; explicati mi va rog la ce v ati referit cand ati spus despre aceasta retea ca fiind unica in romania? se cunosc si alte expemple (bucuresti, targoviste...)

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte interesant oare nu s ar putea relua reabilitarea hrubelor in inters turistic

    RăspundețiȘtergere
  3. Ceea ce nu mentioneaza articolul, atunci cand face referire la unicitatea sistemului de tuneluri subterane construit, acum mai bine de 500 de ani, este faptul ca tunelurile au fost construite avand dimensiuni deosebite: 7 metri latime, 4.5 metri inaltime si mai mult de 3 metri adancime fata de sol, tunelurile erau bine consolidate, cu peretii construiti din aceeasi caramida arsa care a fost folosita la constructia intregii cetati. De remarcat fiind faptul, ca acestea au fost special gandite pentru a putea fi traversate de catre armata turca calare.
    Este vorba de un inovativ plan strategic pus in aplicare in cele mai mici detalii: tunelurile acopereau o arie vasta, facand legatura la suprafata cu toate punctele cheie ale cetatii (Dovada fiind, printre altele, mare parte a armetei turcesti a reusit sa scape de armata rusa refugiindu-se in tuneluri, iesind la suprafata prin ajutorul lor si reusind astfel sa traverseze Dunarea).

    RăspundețiȘtergere
  4. Pentru cei interesati, detalii despre hrubele Brailei, le puteti gasi in cartea domnului Constantin Giurescu - Istoricul orasului Braila din cele mai vechi timpuri pana astazi, editia 1968. Conform acestuia, in perioada 1961-1964 s-a continuat "actiunea de astupare a hrubelor datand din vremea ocupatiei turcesti, intrebuintandu-se in acest scop o cantitate de 6600 metri cubi de pamant". Referirea la dimensiunile tunelurilor este sustrasa tot din cartea sus mentionata.

    Pentru cunoscatorii actualelor strazi brailene, va scriu in cateva randuri locatiile celor mai cunoscute 5 retele subterane, toate pornite din inima cetatii (perimetrul strazilor Cetatii cu Citadelei):
    -prima subterana, porneste din pct amintit mai sus si isi are capatul in latura de est a Gradinii Publice. Ionel St si Milica Alexandru in cartea Braila-Galati spun ca in perioada anilor 1890 "era ferecat cu grilaj de metal pentru a se[...]evita ratacirea in ele ". Iesirea a fost ulterior zidita.
    -cea de a doua subterana isi are capatul deasupra Parcului aflat pe partea stransa a strazii Imparatului Traian
    -alta se indreapta spre Bulevardul Cuza, spre NV
    -a patra trece pe sub strada Panait Istate si se indreapta spre V., trecand pe sub cartierul Chercea
    -ultima iesea in malul inalt al Dunarii, in dreptul bulevardului Independentei.

    RăspundețiȘtergere